záhlavie © Ryōgo Narita
mmmm

Shoujo detail

1. prosince 2015 v 5:34 | boliestka.blog.cz
Pre kresbu Keiko Takemiya je príznačná ornamentálnosť. Najmä situácie, ktoré nemôže zobraziť explicitne (napr. erotická alebo násilná scéna), sú výrazne pretkané prírodnými motívmi a abstraktnými tvarmi. Čitateľa to neruší, od shoujo mangy očakáva výskyt tzv. kvetinových scén. Ak sú vyšperkované, prípadne vznikli za iným (vyššie spomenutým) účelom, pridáva to dielu bonusovú hodnotu. Invencia je vždy vítaná.


Keď sa takéto mangy prevedú do animovanej podoby, nikoho neprekvapí pozostatok štylizovanosti (podpis autorky) alebo jej zvýraznenie, prerastajúce v experiment na poli grafickej stránky. Tak je tomu i pri filme Natsu e no Tobira (1981). Konkrétne je tu zaujímavý detail. Ten totiž prerastá v dominantný prvok. Pri tak starom diele (tridsaťštyri rokov) sa očakáva, že z animačného hľadiska bude klásť dôraz na postavy, na dokonalosť ich stvárnenia - zvýraznenia. Paradoxne protagonisti sú aj v dôležitých momentoch vtlčení do úzadia a v popredí je z hľadiska deja nepodstatný objekt. Uvedieme niekoľko príkladov.

Súboj na začiatku medzi Lindom a Jaquesom. Nemá detailné pozadie, v popredí stoja červené kvety, ktoré prevyšujú postavy v úzadí. Rámujú výjav súboja. Prítomnosť tohto detailu je významovo dôležitá. Má symbolickú funkciu. Červené kvety (v európskom kontexte maky) sú predzvesťou smrti/krvi.

(© Keiko Takemiya, štúdio Madhouse)
© Keiko Takemiya
Funkciu symbolu má ešte jeden shoujo detail. Je to pohľad cez plamene v kozube na kľačiaceho Mariona a Saru. Zblíženie medzi postavami, horúčosť plameňov sa dá dať do súvisu s vášňou, ktorá v tej chvíli medzi nimi vznikla.

V oboch prípadoch nejde o originálne obrazy. S červeným kvetom ako symbolom krvavej smrti sa stretávame už v ľudovej slovesnosti, podobne je to so spojením vášne a ohňa. V podstate ide o klišé. Na druhú stranu od shoujo mangy/anime nikto neočakáva vysokú myšlienkovú hodnotu. V týchto príkladoch si musíme uvedomiť, že ide o dôležité výjavy. Problém je, že autori zadržali aj také obrazy, ktoré nie sú podstatné z hľadiska príbehu. V takých prípadoch plnia estetickú funkciu.

(© Keiko Takemiya, štúdio Madhouse)

Napr. okolo trinástej minúty a päťdesiatej sekundy, keď Marion odchádza po súboji dvoch nápadníkov od Ledanie. Obklopujú ich kmene stromov. Vytvárajú rám vôkol výjavu. Najvýraznejšie sú stromy a stojan na kvety. Potom je až Ledania a za ňou stoja ešte menšie mladé ženy. Alebo sa rámovanie objavuje v podobe korún stromov, keďže ide o pohľad z vtáčej perspektívy. Predtým (pri kmeňoch) bol zo žabej.

Podobných obrazov sa tam nachádza naozaj mnoho. Nevnímame to ako škodlivý grafický prvok. Skôr sa nám zdá, že anime sa prispôsobuje podobe mangy. Naozaj sa tým dobre zvýrazňuje prítomnosť tvorcu pôvodného diela. Korešponduje to tým pádom aj so shoujo žánrom. A nakoniec to nahrádza kvalitu animácie ako takej, ktorá v danom roku výroby nemohla sama o sebe dosiahnuť veľkých výšin. A teda si museli pomôcť inými prvkami, ktoré zaujmú divákov

Súvisiace články:
01 Raný fanservis (anime Natsu e no Tobira)
02 Shounen ai. Byť či nebyť? (anime Natsu e no Tobira)
03 SANCTUS (mangaka Takemiya Keiko)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 S c a r s | Web | 2. prosince 2015 v 21:33 | Reagovat

Přiznám se, že takové to čtení mezi řádky je mnohdy nad moje úsilí :D Jsem v tomhle ohledu strašný ignorant a významy detailů, mi ve většině případech zůstávají naprosto skryty a přitom je to s nimi mnohem lepší :D Asi bych ke každému podobnému dílu potřebovala návod. Na druhé straně ta symbolika červených květů došla i mě, ale nejsem si jistá, jestli se to dá počítat jako úspěch. Každopádně si ale myslím, že je to místy dost chytré takovýmto způsobem zaujmout diváka, když už jsi sama zmínila, že přeci jen ta animace před rokem 2000 nebyla jinak zvlášť dobrá! :D Na rovinu řeknu, že se mi hrozně líbí jakým způsobem pojmeš každý článek a myslím, že to nebude ani poslední, který si tu u tebe přečtu! :D

2 Aya | Web | 24. prosince 2015 v 11:55 | Reagovat

Velmi mě oslovily tvé články a moc se mi líbí, jakým (pro mě) netradičním způsobem je zpracováváš a na jaké všemožné detaily se při psaní o anime zaměřuješ. Především mě zaujal tento článek "Shoujo detail", přestože zmíněné anime neznám. Co se mého vnímání symboliky v anime týče, bývala jsem přesvědčená o tom, že nemám cit na to ji vnímat, nicméně po poznání ještě různějších děl se buďto můj cit-necit rozvinul, nebo jsem prostě jen občas překročila tu hranici, kde symbolika byla podána lepším způsobem. Myslím, že velmi záleží na zpracování a pohledu autorů, které mohou být velmi odlišné od pohledu a vnímání diváka, na druhou stranu autor prezentující své dílo publiku by na něj měl brát ohled a podat mu svůj pohled co nejlepším způsobem. Teď začínám mít velmi ráda symboliku všeho druhu, teda do té míry, které rozumím, protože to krásně beze slov otevírá nové pohledy na ono dílo a mé mozkové závity pracují na plné závity při přemýšlení. Kde toto "bezeslovné vyprávění" funguje na 150 % a se kterým jsem se setkala, je takové Tokyo Kushu. Co jsem zpozorovala v různých diskuzích, objevila jsem tolik věcí, kterých jsem si vůbec nevšimla, protože k nim z každodenního života nemám vůbec blízko, ale vypozorovaly je ostatní čtenáři. Podání vizuálních detailů v této manze skutečně otevírá nové dveře do světa vnímání a psychologie.
_
Zároveň se ti v tomto komentáři chci ještě omluvit a odepsat ti na tvůj komentář, který jsi mi psala velmi dávno, že odepisuji tak pozdě, ale blogu jsem se v posledních týdnech vůbec nevěnovala. Tím článkem jsem tě nechtěla vůbec nijak poškodit, protože nebyl mířen na tebe jako spíš na ostatní návštěvníky, kterým mé články "vyvolávají rakovinu" a podobně, tak se prosím neomlouvej, to já se omlouvám za nedorozumění.  Svůj důvod takového vyjadřování jaké pro blogování užívám jsem ti tedy vlastně osobně objasnila v komentáři už ten den a necítím se nijak dotčená tím, že tvoje prvnotní reakce rozpoutala takovou diskuzi, naopak jsem vděčná za reakci. Svojí veřejnou odpovědí jsem to chtěla jen objasnit i ostatním, kteří by si to v komentářích nepřečetli nebo to špatně pochopili, jak se samozřejmě stalo. Doufám, že už je to vyjasněno.

3 boliestka | 25. prosince 2015 v 13:40 | Reagovat

[1]: Urcite nie si na tom tak zle, ako tvrdis. Je to len o zvyku. Ja uz mám pomaly profesionalnu deformaciu. :D Dakujem za pochvalu, pokusam sa blog o anime ponat inak, ako je zvykom. Uvidim, dokedy mi ten elan vydrzi.

[2]: Vidieť skryté odkazy v anime a v mange sa dá naučiť. Na začiatok je určite najlepšie čítať si to, čo si všimli ostatní, tak ako to robíš. Sama som tak začala, hoci sa to netýkalo priamo anime. A máš pravdu, že záleží aj na tom, ako to podá autor. Momentálne sa borím s art filmom Cat Soup (2001). Sama to nezvládam, tak som si vzala odborný text a čítam, čítam a čítam. Ohľadom tamtoho komentára, už je všetko v poriadku.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.