záhlavie © Ryōgo Narita
mmmm

Populárne anime

21. ledna 2016 v 6:00 | Lokusta
Jednoduchosť (s kladnými konotáciami) spôsobuje, že vážna, problémová téma je podaná jednoducho (Mushishi). Jednoduchosť (so zápornými konotáciami) sa môže zameniť za slovo priamočiarosť (Jigoku Shoujo). Prečo o tom hovorím? Reagujem na komentár Mizu, lepšie povedané na konkrétnu vetu, ktorá ma inšpirovala k tomuto článku. Veta znie takto: "[...](myslím, že pokud se přes 800 lidí shodlo na tom, že píše dobře, tak na tom možná něco bude :))."


800 je veľké číslo, určite väčšie ako 8. Ale je to osemsto ľudí s kritickým myslením alebo bez neho? Ak sú čitateľmi, ktorí nepíšu články o tom, prečo sa im dané dielo páčilo, ťažko to zistíme. Preto sa môžem zamerať len na číslo osemsto. O čom vypovedá? Ide o kategóriu kvantity. Kvantita je znakom popularity (nič viac, nič menej). Nevypovedá o kvalite diela. Popularita sa často stretáva práve s jednoduchosťou (priamočiarosťou). Keďže je toto blog o anime, vezmem si ako ukážkový príklad yaoi Junjou Romantica (2008). Táto séria jednoznačne populárna je. Prečo? Čo všetko môže spôsobovať jej ľúbivosť a popularitu?

- Romantika, vtip (humor), rozkošné scény, erotické scény, bishounen, prítomnosť maskota (plyšový medveď), slávny priateľ, vzťah slávnej osobnosti a bežného človeka, priamočiarosť, emócie, viac párov znamená viac všetkého atď.

To ale neznamená, že je kvalitná. Práve o jej nedostatkoch som sa rozpísala v článku SANCTUS. Nedostatky vyplynuli z toho, že som sa na sériu pozerala z určitého pohľadu. Z pohľadu vývoja žánru. Ak sa pozerám na Junjou Romanticu z pohľadu popularity, zrazu sa nejaví v takom zlom svetle.

Popularita JR spôsobila opätovnú popularitu shounen ai/yaoi žánru. Popularita žánru vedie k jeho dopytu. Z dopytu vzniká vyššia produkcia. Vyššia produkcia je najlepšia cesta k možnosti vzniku hodnotného diela. Niečím teda táto séria do vývoja anime/manga produkcie prispela, ale nie v rámci kvality. Na naplnenie tejto kategórie v 21. storočí sa stále čaká.

(© Shungiku Nakamura, štúdio Deen)
_____________
Podobne ladený článok zverejnila S c a r s

Súvisiace články:
01 SANCTUS (anime Junjou Romantica)
02 Tempo príbehu (podnetom k vzniku článku bol komentár)
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 S c a r s | Web | 21. ledna 2016 v 7:42 | Reagovat

Ok, tak dříve než to zapomenu. Pokud vezmu tu Mizučinu větu jako takovou, nezbývá než souhlasit, že kvantita skutečně není znakem kvality, k čemuž bych se také přiklonila a což v podstatě dokazuje jak řada yaoi titulů ať už JR, nebo titul od stejné autorky, Sekai-ichi Hatsukoi, ale zřejmě najdeš podobné v každém žánru.

Každopádně bych se ale vrátila ještě k jádru věci, které se v tom komentáři řešili a já nějak pozapomněla, že jsem se ještě chtěla vyjádřit. Psala jsi něco ve smyslu, že psaná díla (tedy povídky) inspirovaná anime, srážejí jeho kvalitu. Samozřejmě věřím, že pokud něco takového budeš tvrdit, četla jsi toho dostatek, aby ti to potvrdilo tvá tvrzení a kdybychom namátkou prohledaly internet, určitě najdeme dostatek důkazů. Ovšem přijala by jsi ale skutečnost, že existují i tací, internetový pisálci, kteří by si s předlouhou drželi podobnou laťku?

Zmínila jsi také, že pokud už by si autor už tedy vypůjčil charaktery a příběh, měl by to udělat ve stejném formátu, tudíž jako mangu. Haha, tady se ale musím zasmát, protože mnohdy situace u doujinů je ještě více katastrofální, než u nějakých povídek. Z mého pohledu je to všechno hrozně individuální a na každé fanouškovské dílo, ať už povídka, nebo doujin, by se mělo přistupovat stejně kriticky, místo abychom povídky automaticky házely k odpadu. Chápu, že je to tvůj názor a jsi dost možná i znechucená z toho, co jsi sama četla, ale osobně si myslím, že vždy to nemusí být stejný případ. Nemám v úmyslu ti změnit názor, jen ze svých zkušenosti poukazuju na případy, které jsi (aspoň soudě podle toho komentáře) nebrala v úvahu :))

2 Tsuki-chan | Web | 21. ledna 2016 v 16:07 | Reagovat

Súhlasím s tým, že čísla naozaj nerozhodujú o tom, že je anime/kniha/manga/ proste hocičo kvalitné iba to znamená, že je to populárne. No popularita nič s kvalitou nemá je to presne ako si písala kvantita. Ľudia majú často vo zvyku všetko hypovať (viď. Tokyo Ghoul, Naruto) pritom sú to úplne priemery až podpriemery a jediné čo ich drží pri živote je ich popularita. Čo sa týka fanfiction je to každého vec kto chce ten ich číta, kto nie ten sa im vyhýba, fanfiction sú pre tých, ktorí chcú vidieť svoje obľúbené páry mať medzi sebou nejaký vzťah, ktorý inač v anime nie je možný. Musím súhlasiť zo Scars, že niektoré fanfiction sa vedia dotiahnúť na úroveň danej anime ba dokonca sú ešte lepšie, nebudem klamať veľa ff stojí za prd ale nemyslím si, že to niekomu ubližuje (takisto ako fanarty, fanfiction, AMV alebo doujin) tí čo sa o to zaujímajú to vyhľadávajú, tí ostatní to ignorujú.

3 boliestka | 21. ledna 2016 v 19:25 | Reagovat

[1]: Nad čítaním ff som strávila väčšinu svojho blogového života. Čítala som texty na fandomy z kníh (a light noviel), filmov (a anime) a aj komiksov (a manga). A jednoducho mi z toho knižné fandomy vyšli najlepšie.

Manga (komiks) je zaujímavá tým, že má svoju špecifickú formu. Aj vzhľadom k literárnemu textu, aj vzhľadom k vizuálnej (filmovej) podobe. Tým pádom sa kritériá na hodnotenie menia; neberú sa do úvahy len body ako dodržanie charakterov a logickosť príbehu.

Ale áno, čisto teoreticky, viem si predstaviť aj kvalitný literárny text na anime a mangu, ak by mal autor tzv. filmové videnie a dokázal by ho preniesť na papier.

[2]: V poslednej dobe rozmýšľam veľa nad Narutom a uvažujem, či uňho dominuje podceňovanie alebo preceňovanie. Obidva fenomény sú pomerne rozšírené. (O preceňovaní TG nepochybujem.) Možno by sme sa nakoniec dopracovali k tomu, že jeho kvalita naozaj stojí len na popularite, vďaka ktorej vzniklo množstvo kvalitných kúskov (reanimovaný Hunter x Hunter) ale aj nekvalitných (Bleach). V článku som určite len niečo načrtla, dalo by sa to viacej rozviesť. Napríklad na dnešný fenomén športových anime. Inak, samozrejme, ďakujem za komentár.

4 S c a r s | Web | 21. ledna 2016 v 19:48 | Reagovat

[3]: Děkuji. Každopádně mě ale napadla ještě další věc. Má vůbec cenu se rozčilovat, nebo pozastavovat nad fanfikcí, když valná většina z toho beztak vzniká na spíše průměrné, či podprůměrné tituly? O kolik může autor povídky snížit kvalitu samotného díla, které je už bez tak shit. Upřímně si nevybavuji žádnou povídku na "lepší titul". Možná bys mi s tímhle mohla pomoci?! Pokud jde o Haikyuu!! (na které Mizu zveřejňovala článek o povídkách), já osobně sice do průměrných nepočítám, ale na rovinu říkám, že je to jedna z mála mang a anime, kde nedokážu být objektivní. I když mám něco hodně v oblibě, aspoň částečně jsem stále schopná vidět chyby, ovšem Haikyuu!! je v tomto výjimkou, i když jsem si jistá, že nezainteresovaný člověk by něco našel.

Haha, 'fenomén sportovních anime' zní jako zajímavý námět článku. A možná bych se na něj od tebe i těšila, i když jsem si docela jistá, že bych odcházela v slzách! :D

5 Tsuki-chan | Web | 21. ledna 2016 v 21:01 | Reagovat

[3]: Problém Naruta spočíva práve v jeho popularite, keďže to bolo naozaj populárne dielo Shonen Jump sa snažil z neho vyťažiť čo najviac a nútil autora diela Kishimota stále pokračovať, vymýšľať nové arcy až to nakoniec klesalo na úrovni, ktorú si na začiatku držal veľmi vysoko. Na tých začiatkoch bolo vidno, že autor to mal premyslené: postavy museli strategicky uvažovať aby v boji zvíťazili, bojovali kunaimi, katanami, shurikenmi no a potom? Jedná veľká godzila proti druhej, rasengany, ktoré ničili pol lesa, powerupy vycucané z prstu, hlavní záporáci absolútna katastrofa, ich motívy nedávali zmysel, bitky hlava nehlava bez niakeho plánu. Najhoršie je, že shonen Jump sa toho nemieni vzdať, skončil sa Naruto? Urobme mangu s jeho synom, čo bude ďalej? Manga o synovi Narutovho syna? Niekedy je lepšie dielo ukončiť ešte predtým než začne strácať na kvalite.

6 boliestka | 22. ledna 2016 v 9:26 | Reagovat

[4]: Tak to je dobra pripomienka. Uvazujem, uvazujem, ale tiez mi prichadzaju na mysel priemerne serie. A jedna oblubena (Yuu Yuu Hakusho), ale o jej kvalite sa da polemizovat. A vlastne jedno nadpriemerne anime tam bolo - Princess Tutu. Pri prvom osiali z tejto serie som citala mnozstvo ff, nakoniec ziadna z poviedok nenaplnila moje ocakavania. :( Ved akoby mohla. Bez baletu a bez hudby.

Kazdy den napisem aspon jeden clanok, pripadne prepisujem tie stare (a stale nie som spokojna). Ak sa mi minu terajsie napady, urcite sa pustim do sportovych anime. Ale neboj v takom pripade nebudes plakat sama :P moja sestra sa k tebe prida. Momentalne je to jej najoblubenejsi zaner. A mám zakazane sa o nom vyjadrovat. :D Konkretne o jeho dnesnej podobe, ale ja mám tiez v oblube Haikyuu. Nieco je na tych postavach velmi sympaticke.

[5]: Mas pravdu. Rada si pozriem prvu seriu (bez filerovych casti), pretoze na tom bolo nieco pritazlive. Ale dalej nemozem. Naozaj, cim su postavy silnejsie, tym viac to straca svoje kuzlo. Je to velmi nasilne lepene na seba a radost z toho divak nema. A to nehovorim o tom, ako sa zhorsila animacia...

7 Mizu | 22. ledna 2016 v 14:58 | Reagovat

Souhlasím s tím, že když se dílo líbí několika lidem, kterých je ano, více než 8 – dokonce s dvěma nulami navíc, není nutně kvalitní nebo nekvalitní – ano, nezávisí to na počtech „like“, jen to znamená, že dalším 800 lidem se ta povídka líbí. A já jsem se o těch 800 dalších lidí opřela – už předtím v článku jsem psala, že se mi její psaní líbí, i když jsem viděla i lepší. Těch 800 lidí ho shledalo kvalitním a „Ale je to osemsto ľudí s kritickým myslením alebo bez neho?“ je hlediskem názoru. Přes like nezjistíme opodstatnění, proč ten daný titul tak ohodnotili – přes recenze možná a ani názor v recenzi se nemusí shodovat s tím, který si sami nakonec vytvoříme.

To samé je když 800 lidí ohodnotí titul a výsledkem je například 4,8/5 – znamená to, že ten titul je „obecně“ uznávaný za dobrý – ale stejně si čtenář nebo divák musí udělat svůj názor, o tom nelze diskutovat… jen pokud to bereme na hodnocení, tak je to vždy čistě osobní názor – kritické myšlení má každý jiné, pokud nějaké. Ty máš jiné kritické myšlení než já – kupříkladu Bleach se mi velmi líbí

Ale jsem ráda, že čistě teoreticky si umíš představit kvalitní text na anime a mangu. Taky mě potěšilo, že se ti líbí Haikyuu – v komentáři ses vyjadřovala jen k povídkám, tak jsem myslela, že jsi se s Haikyuu nesetkala, popřípadě tě nezaujalo :)

8 boliestka | 22. ledna 2016 v 15:19 | Reagovat

[7]: Dúfam, že si tento článok neberieš tak, že je priamou rekciou na teba, skôr som sa nechala tvojim komentárom inšpirovať. Dôležité v ňom bolo zdôraznenie popularity JR a jej dopad na anime produkciu.

Obávam sa, že sa míňame v chápaní pojmu "kritické myslenie". Je viac definícii, ale v podstate existuje len jedno. Kritické myslenie určuje, akým spôsobom človek pristupuje k informáciám a hodnotí svet. Buď ho človek má alebo nie. Dôležité je to, že prostredníctvom neho môžu dvaja ľudia, ktorí ním disponujú, prísť k dvom rôznym záverom. Pri hodnotení nejakého diela nie je v podstate dôležité to, k čomu sme prišli (kvalitné/nekvalitné), ale aký postup sme zvolili pri získavaní tohto hodnotenia. (Dúfam, že som zrozumiteľná.)

Ďakujem za komentár.

9 Mizu | 22. ledna 2016 v 16:03 | Reagovat

Inspiraci jsem pochopila – jen jsem se chtěla „obhájit“, i když to asi bylo zbytečné. Omlouvám se. Kritické myšlení, řekla jsem to špatně s tím, že ho mám jiné než ty nebo jsi reagovala na to, že je hlediskem názoru? Kritické myšlení je jedno – ale vede každého k jiným závěrům, pokud ne ke stejným, správně? V tom případě, jak poznám, že ho někdo nemá – když dělá ukvapené názory? Nezjistí si informace a podobné… v tom případě tedy úplně přeskočil jakýkoliv postup, který by ho vedl ke zmíněnému závěru, takže nemá kritické myšlení? Neznamená to jen, že je ukvapený? Omlouvám se, jestli zase zmatkuji… :(

10 boliestka | 22. ledna 2016 v 16:47 | Reagovat

[9]: Reagovala som na "kazdy ho ma ine". Ukvapenost (predcasne zavery) mozu byt znakom nekritickeho myslenia, ale taktiez mozu len hovorit o momentalnom "nepouziti" kritickeho myslenia. Kazdy clovek sa aspon raz v zivote orientuje len podla prvotnych dojmov. Horsie je to v pripade, ked vzdy pracuje takymto sposobom. Ale vo vseobecnosti a najma v skratke ako si to nacrtla, ano, takyto clovek nema kriticke myslenie.  Ale jeho pritomnost/nepritomnost sa najlepsie dokazuje na pisanom texte vo vyslovene odbornych pracach (seminarna praca, diplomovka, kritika...) A neboj nezmatkujes, chyba je aj na mojej strane. Casto pracujem s pojmami, pri ktorych si neuvedomujem, ze nepatria k tym beznym, o ktorych ma kazdy vedomost.

11 Petrika | Web | 22. ledna 2016 v 20:31 | Reagovat

Tiež vidím popularitu anime len v tom, koľko ľudí si ho pozrelo a preto sa pri zadávaní rebríčku a výbere anime na to nedívam, lebo je to len číslo. Ide len o to, že v danej dobe to bolo proste známe a veľa ľudí si to pozrelo. To je všetko. S kvalitou to nemá nič spoločné.
JR som videla, bolo to primitívn [kebyže to tak jednoducho ide aj v reáli,že áno? :] ] no aj tak som to dopozerala. Myslím si, že občas ľudia siahnu aj po nekvalitnom a prostom anime z toho dôvodu, že sa im nechce moc premýšľať, že si to ...chcú len pustiť a čumieť na to :] Navyše, jednoduchý dej často vyvoláva u citlivejších divákoch spokojnosť, pretože sa každý problém rýchlo vyrieši a nič neostáva dlho zlé :]

12 Joina | Web | 23. ledna 2016 v 15:16 | Reagovat

Já se tedy neřídím podle popularity. Když mě něco zaujme tak to čtu nebo sleduji. Moc se mi toto anime líbí. Zašala jsem ho snad sledovat od prvního vydání a nemám slov. Prostě jedno z nejlepších anime. Mě hlavně poutá ta jejich láska, ikdyž není se špatné zasmát :)

13 S c a r s | Web | 23. ledna 2016 v 16:10 | Reagovat

[12]: Na tenhle komentář jednoduše nelze nereagovat. Určitě zastávám názoru, že člověku se může líbit cokoliv a osobně JR taky sleduji, i když už ani ne tak z důvodu, že bych do toho byla zažraná, ale spíš z výsměchu. Každopádně ale pozor s výrokem "Prostě jedno z nejlepších anime," protože kvalita vypadá skutečně jinak. Jestli tě poutá dub-com, tak budiž, ale málokdo si dovolí tvrdit, že je nějaké anime 'jedno z nejlepších'!

Do této kategorie by se daly považovat tituly přijaté širokou veřejností a jejich kladnou kritikou, což v případě JR rozhodně není ten případ. Věř mi, že JR do této kategorie nepatřilo, nepatří a ani nikdy nebude. To by jeho obsah musel vypadat jinak. Může to být jedno z tvých nejoblíbenější anime a u toho by nikdo nemohl mít žádné námitky, protože je to čistě na tobě a tvém názoru.

14 boliestka | 23. ledna 2016 v 17:01 | Reagovat

[11]: Máš pravdu. Tiež si občas pozriem ľahko stráviteľné anime. Najčastejšie zo života rozkošných školáčok (Ichigo Mashimaro). Ale to neznamená, že ich následne ohodnotím desiatimi bodmi.

[12]: Nechcem, aby to vyznelo, že sa tu so Scars spolčujem proti tebe, ale lepšie vyjadriť názor (s ktorým úplne súhlasím) nemohla.

Mne JR nestačí s tým, čo ponúka divákovi. Preto sa uchyľujem ku klasickým shounen ai, prípadne vyhľadávam ich obdoby.

[13]: Krásne napísané.

15 petrika | Web | 23. ledna 2016 v 17:42 | Reagovat

Joina len vyjadrila svoje sympatie voči tomu anime a ja nevidím dôvod, prečo by sa na jej názor malo takto reagovať :)

16 boliestka | 23. ledna 2016 v 18:51 | Reagovat

[15]: Nemyslím si, že by sme spolu so Scars vyjadrili názor nepatrične. Napísala som, aký mám vzťah k JR a že súhlasím so Scars. Scars vyjadrila svoj postoj k tomuto anime a upozornila na zlú formuláciu myšlienky, pričom svoj názor zargumentovala. Dokonca napísala: "Může to být jedno z tvých nejoblíbenější anime a u toho by nikdo nemohl mít žádné námitky, protože je to čistě na tobě a tvém názoru." Takže nevidím problém, ale ak sa ti napriek tomu zdá, že niečo konkrétne nebolo férové(?), tak napíš, som otvorená akejkoľvek diskusii.

17 petrika | Web | 23. ledna 2016 v 19:48 | Reagovat

Len som vyjadrila som názor rovnako patricne , ako aj vy, takže nevidím dôvod na diskusiu. Či nesúhlasiť smie len autorka blogu? Však ja nemám nič proti vášmu názoru a ani vám netlacim ten svoj, len nevidím nič zlé na tom, že niekto má rád toto anime.

18 boliestka | 23. ledna 2016 v 20:30 | Reagovat

[17]: Asi si nerozumieme. Napísala si, že reagujeme nejakým spôsobom na jej komentár. Pochopila som to tak, že si myslíš, že reagujeme zle. Chcela som preto vedieť, v čom si myslíš, že bola naša reakcia nesprávna. Ty, samozrejme, môžeš nesúhlasiť, len si to nekonkretizovala, tak ma zaujíma, ktorá časť našich komentárov sa ti nepáči.

Druhá vec je, že ani jedna z nás nepovedala, že sa jej toto anime nesmie páčiť, len sme sa snažili povedať, že formulácia "Prostě jedno z nejlepších anime", je nevhodná. Pretože to bolo napísané ako všeobecne platný fakt. Nebolo to rovnaké, ako keby napísala: "Pre mňa je to jedno z najlepších anime."

19 S c a r s | Web | 23. ledna 2016 v 20:46 | Reagovat

[15]:[17]: Názor a skutečnost jsou dvě rozdílné věci. Joininy sympatie k JR jsou jejím názorem, ale komentář s poznámkou o nejlepším anime, podala jako jasně danou skutečnost :) Nevyvracela jsem Joininy sympatie na tohle anime! To vůbec. A proč bych měla, když ji to anime baví?! :)

Když se to tak vezme, otočila jsem po jejím komentáři kvůli maličkosti, možná šlo jen o nešikovnou formulaci. Kdyby napsala "Je to pro mě prostě nejlepší anime," nenapsala bych ani řádek! :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.