záhlavie © Ryōgo Narita
mmmm

Shounen ai. Byť či nebyť?

5. února 2016 v 6:00 | Lokusta
Čo je to shounen ai? Ako ho vhodne definovať? A najmä - aké diela k nemu priradiť? Obráťme sa na Manga Impact (2010). Čo nám o tomto pojme prezrádza slovníkový formát textu? "Literally "male love". See yaoi." (kolektív, 2010, s. 278) No dobre, očividne tento pojem nemohli viacej odbiť. Stručná je, popravde, aj ich definícia yaoi: "Male homosexual manga with frequent sex scenes." (kolektív, 2010, s. 278) Vďaka tomu, že jeden pojem odkazuje na druhý, môžeme nadobudnúť mylný dojem, že sú ekvivalentné. Nie sú. Alebo hej?


Vo všeobecnosti, neodborne sa prezentuje yaoi ako nadstavba shounen ai, ako jeho "tvrdšia" verzia. Je to pravda? Pri odbornej definícii shounen ai v Made in Japan (2014) je zaujímavý dodatok: "samotný termín šónen ai se dnes považuje za poněkud zastaralý." (kolektív, 2014, s. 134) Ak je tento pojem zastaraný, znamená to, že často býva nahrádzaný nejakým iným slovom. Akým? Majú na mysli yaoi alebo BL, teda boys love? Problém je, že autori to ďalej nerozvádzajú. Je na čitateľovi ako si to zinterpretuje. Skúsme pohľadať odpoveď v ich definícii yaoi. Padla tam veta, ukazujúca smer ich myšlienok: "Postupem času však jaoi nabylo sofistikovanější podoby, a na rozdíl od svých tragicky laděných předchůdců žánru šónen ai také značně optimističtějšího tónu[...]" (kolektív, 2014, s. 127) Máme k dispozícii tri smerodajné body:

1. Shounen ai je predchodca yaoi
2. Shounen ai je tragické
3. Yaoi má happy end

Zaujímavé, ale aj tak si nemyslíme, že úplne pravdivé. Akoby mali autori pred sebou len konkrétny typ mangy z oboch žánrov a ich vzájomné "prelínanie sa" ich vôbec nezaujímalo, nevenovali mu pozornosť. Jednosmernosť myslenia badať aj v inom konštatovaní ohľadom shounen ai. Tvrdia: "Romantický žánr v rámci kategorie šódžo manga, jehož podstatou je homoerotický vztah mezi dvěma mladými hochy." (kolektív, 2014, s. 134) Dokedy je chlapec mladý? V prvých mangách, sú naozaj chlapci mladí. Väčšina z nich neukončila strednú školu. Je možné, že autor tohto textu myslel v prvom rade na tieto staré diela? V dnešnej dobe totiž nie je prekvapením, ak sa homosexuálny vzťah odohráva medzi dvoma staršími mužmi a pritom to nezachádza do explicitných sexuálnych scén.

(© Taeko Watanabe)

Momentálne je náš problém ten, že nemáme k dispozícii viacej sekundárnej literatúry, ktorá by bola vnorená hlbšie do problému. (Bohužiaľ, ak mám doma nejaké knihy ohľadom shounen ai, tak sa týkajú skupiny 24, nie celkového fenoménu.) Pri riešení shounen ai žánru sa môžeme obracať len na vlastné dojmy. Nechceme tým tvrdiť, že to, čo sa píše v Made in Japan je vyslovene zlé. Ide naozaj o odborný text, v ktorom autori vedia, čo hovoria, ale chýba im priestor, kde by sa podelili o detaily.

Nezdá sa to, ale s pojmom shounen ai a yaoi sa pracuje medzi fanúšikmi pomerne vágne a potom sa natískajú otázky, ktoré anime/mangy sú a ktoré nie sú shounen ai. Radi by sme sa dopracovali v tomto článku k nejakému výsledku, nech sa len netočíme v kruhu, preto si vezmime jedno shounen ai a rozoberme ho. Zistime, či danému žánru prináleží alebo nie. Vezmime si Natsu e no Tobira (1981).

Nevybrali sme si ho náhodne. V podstate celý tento text mal podnet v jednom obrázku. Išlo o výrez z titulnej strany mangy Natsu e no Tobira (1975). Kde sa nachádzal? V Made in Japan na strane 134, rovno nad pojmom shounen ai.

Z článku Raný fanservis je jasné, že sa tam nachádza (romantický) vzťah medzi dvoma chlapcami. Ale je nosným bodom príbehu? Volá toto dielo na všetky fujoshi, yaoisky a slasharky sveta, aby si ho išli pozrieť? Nie. Je to príbeh (nie len) o vášni. Pointou je odstrániť stereotypný nános morálky nad spojením lásky a sexu. (Vieme, celkom silná téma pre "14 až 16 ročné dievčatká". Ale už asi vtedy autorky tušili, kam to speje...) Ak sa chcela autorka dostať k pointe, bolo vhodné, ba priam volajúce po tom, aby sa tam okrem vzťahu medzi chlapcom a ženou objavil aj ten medzi dvoma chlapcami. Veď koniec koncov ani jeden z týchto vzťahov nebol "ten základný". Reálne bol protagonista zamilovaný do mladého dievčaťa, nie do ženy, s ktorou prežil noc. Toto dievča tiež bolo ústredným konfliktom medzi priateľmi. Teda príbeh nás vedie úplne iným smerom, aký naznačuje žáner shounen ai. Ak sa tento tag nachádza v databázach, tak len preto, aby vydal drobnú výstrahu, že čosi v ňom nie je "tradičné". (Na druhú stranu žáner shounen ai je z hľadiska vývoja manga žánrov tradičnejší než seinen alebo josei...) Ak je Natsu e no Tobira priradená k slovníkovému pojmu shounen ai, tak je to chyba. Autorkou tohto diela je síce Keiko Takemiya (zakladateľka shounen ai žánru), ale svoj dej v tomto prípade orientuje niekam úplne inam.

Prejdime teda k takému záveru a výsledku, že Natsu e no Tobira nie je shounen ai. Nemusí s tým každý súhlasiť, ale v zásade sa na tomto blogu budeme držať toho, že je to len a iba shoujo. Ohľadom problematiky shounen ai žánru ako takého... necháme si ho otvorený, časom sa k nemu vrátime (uvítame zainteresované podnety) a hádam sa k niečomu konkrétnejšiemu dopracujeme. A dôležité je, si ešte uvedomiť, že definovanie žánrov nemusí byť také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá.

Použitá literatúra:
01 Glosár sučasné japonské popkultury, in: Made in Japan (Eseje o současné japonské popkultuře), ed. Jan Sýkora, Praha, Labyrint 2014, s. 121 - 135
02 Glossary, in: Manga Impact (the World of japanese Animation), ed. Carlo Chatrian a Garzia Paganelli, New York, Phaidon Press 2010, s. 274 - 278

Súvisiace články:
01 Shoujo detail (anime Natsu e no Tobira)
02 Raný fanservis (anime Natsu e no Tobira)
03 SANCTUS (mangaka Takemiya Keiko)
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Tsuki-chan | Web | 5. února 2016 v 22:09 | Reagovat

Musím sa priznať, že ja som bola tiež vždy v tom, že shounen-ai je žáner kde áno, sú dvaja muži, ktorí sa milujú ale nenachádzajú sa tam sexuálne scény a že yaoi je aj so sexuálnymi scénami. Ale to, že yaoi má vždy happy end alebo, že sa to týka len mladých mužov s tým nesúhlasím. Natsu e no Tobira síce nepoznám, ale nemyslím si, že je to shounen-ai keď je protagonista zamilovaný do dievčaťa. To je akoby som vyhlásila, že Sailor Moon je shoujo-ai len preto lebo je tam homosexuálny dievčenský pár keď pritom hlavná hrdinka je zaľúbená do muža a žáner je mahou shoujo kde je hlavnou témou ochrana sveta Sailor strážkyňami.

2 Toki | Web | 6. února 2016 v 13:44 | Reagovat

Osobně mně to bylo vysvětleno jako že Shounen-ai je o lásce dvou mužů bez sexuálních scén, zatímco Yaoi je tvrdší formou, kde už se objevuje jejich intimní vztah. Je pravdou, že to asi někdy bude sporné, ale jelikož jsem se zatím setkala jen s anime Love Stage, tak to odděluji na základě sexuálního aktu. U Yuri je to podobné ne? Tam je taky nějaký žánr, kde jde jen o milostný vztah bez intimních scén, nemýlím-li se?

3 Petrika | Web | 6. února 2016 v 19:07 | Reagovat

Ja tieto pojmy mám charakterizované na základe toho, čo vidím v praxi, teda, kde sa nachádza táto "nálepka", pri akom diele. Celkovo som to mala zaužívané tak, že shounen ai je niečo skôr akoby milé, nežné, ešte nevinné, skôr je v tom vyjadrená tá emočná a psychická stránka vzťahu/ túžby, kdežto pri yaoi sa už ide natvrdo xD alebo ako to povedať, proste že yaoi je skôr pre "oči", ide o erotické, žhavé, milostné scény. Čo sa týka toho rozdelenia, alebo teda tie tri smerodajné body, s tým nesúhlasím vôbec :] a to "natsu e no čosi", ktoré si spomenula, žiaľ, nepoznám, takže sa k tomu vyjadriť nemôžem :/ Ale ako si písala na konci, nie je to také jednoduché, častokrát nájdem nejaký [ rôzny, hocijaký iný ] žáner pri niečom, čo si potom pozriem a zistím, že to tak označiť nemuseli vôbec. Popravde je to asi dosť aj o subjektívnom postoji autora danej recenzie/ informačného článku.

4 boliestka | 6. února 2016 v 19:45 | Reagovat

[1]: Podľa mňa, mali autori „Made in Japan“ na mysli  shounen ai zo 70. rokov a yaoi z 80. Pretože na tieto diela to naozaj sedí, ale čím sme bližšie k súčasnosti, tým je hybridizácia väčšia a väčšia, lepšie povedané, žánre prešli vývojom a nie sú natoľko vyhranené ako pri ich vzniku.
Vidíš, „Sailor Moon“ je dobrý príklad. Pochybujem, že si sériu pozrie chlap, ktorý obľubuje shoujo ai a yuri, len kvôli tomu jednému páru.

[2]: Áno, shoujo ai a yuri sa prezentuje rovnako ako shounen ai a yaoi. Ale aj tieto žánre mali veľmi dlho tragické zakončenie (až do konca 20. storočia a začiatku 21.) Traduje sa, že prvé anime yuri s happy endom bolo „Strawberry Panic“ (2006), ale nemám to potvrdené z dôveryhodného zdroja.

[3]: Videla som to rovnako, ale čím som čítala viacej diel, tak som zistila, že sa to občas prelína. Prvé shounen ai boli charakteristické tým, že mali komplikovaný dej a hlbokú psychologizáciu, na rozdiel od yaoi, ktoré boli priamočiare. Teraz sú priamočiare a jednoduché oba žánre. (Bohužiaľ.) S druhým a tretím bodom ani ja nesúhlasím. Autori tej charakterizácie mali napísať, že majú namysli klasické diela a nie celý žáner naprieč dekádami. A tiež tam nešťastne sformulovali to o tom, že shounen ai je zastarané a viacej do nerozviedli. To ma najviac trápi. Možno majú pravdu a shounen ai je na ústupe, kto vie... Ale s tým prvým bodom (shounen ai je predchodca yaoi) musíme súhlasiť všetci, či chceme alebo nie, lebo yaoi bolo reakciou na shounen ai. Teda naozaj vzniklo až po shounen ai ako jeho „nástupca“.

Ďakujem vám za komentáre, veľmi ma potešili.

5 S c a r s | Web | 7. února 2016 v 10:54 | Reagovat

Jestli jsem to správně pochopila, v případě Natsu e no Tobira, hlavní pár není homosexuální, ale nějaký homosexuální pár se v příběhu i přesto vyskytuje? A z toho důvody to je označováno jako shounen ai?

Na otázku správného zařazení do anime/manga žánrů, jsem nedávno taky narazila a když mi zvědavost nedala a snažila se dopídit nějaké odpovědi, zjistila jsem, že existuje velká řada dalších faktorů, než ty, podle kterých jsem anime/mangy rozřazovala sama. Skoro mi přijde, že samotné rozdělení anime/mang do žánrů, se zdá být jako docela individuální činnost. Některé weby se dokonce neshodují ve štítkování a mnoho webů, těch více známých, kde by se člověk mě dohledat správné odpovědi, se neshodují ani u definic samotných žánrů.

Ale jak jsi podotkla v komentářích, otázkou zůstává, jak moc hraje čas v tomto případě svou roli. To co platilo u žánrů před dvaceti lety, už dnes nemusí být pravdou a dané anime se zahrnuje do daného žánrů už kvůli jinému parametru. Najdou se pořád ale výjimky, které bych třeba já osobně řadila jinak. Třeba takový Gekkan Shoujo Nozaki-kun. Skoro jsem spadla ze židle, když jsem zjistila, že je označován za shounen, nikoliv shoujo. Jistě, nemá v sobě klasické romantické prvky jako shoujo, ale příběhově by mě nikdy nenapadlo, že by byl směřován pro chlapce spíše, než pro dívky, jak jsem se na netu dočetla.

Celkově mi řazení přijde v poslední době hodně zmatené a jako kdyby se nikdo nebyl schopný dostat ke stejnému výsledku. Že by další japonský guláš? :D

6 Sayuri | E-mail | Web | 9. února 2016 v 18:09 | Reagovat

Ja som si tiež stále myslela, že shounen ai je nevinnejšia verzia yaoi. Proste shounen ai je podla mna BL, bozky, objatia atd a yaoi už také tvrdšie :D
Ale tento tvoj článok sa mi veľmi páči, pretože nám približuje názory, že ako sa to celé vyvíjalo :)

7 boliestka | 12. února 2016 v 8:33 | Reagovat

[5]: Áno, hlavný pár je heterosexuálny, ale do protagonistu je zamilovaný aj jeho priateľ, takže sa tam nachádza homosexuálna scéna. Zdá sa mi podivné, že sa to vníma ako shounen ai. Koniec koncov, rovnaký žáner by sme mohli pripísať aj Neon Genesis Evangelion, kde sa nachádza výrazný prejav sympatií Kaworu k Shinjimu. Samozrejme, sú aj ľudia, ktorí sa snažia hľadať nehomosexuálne dôvody jeho sympatií, ale to len potvrdzuje, že aj neslashové publikum to tam vidí. V 90. rokoch sa o tom viedli diskusie, ktoré v podstate doteraz neprišli k „uspokojivému“ záveru.

S tými žánrami na weboch máš úplnú pravdu. Teraz pozerám Shirokuma Cafe a jediné, na čom sa dokážu databázy zhodnúť, sú žánre „zo života“ a „komédia“, potom si už idú každý vlastný smerom. Myslím si, čím menej žánrov je sérii určené, tým je to, paradoxne, vystihujúcejšie. Nehovoriac o tom, že manga žánre sú iné (je ich menej) ako anime žánrov, čo si málokto uvedomuje. Vzťahuje sa to napr. na žáner „mecha“. Priraďuje sa (mal by sa priraďovať) len anime sériám, v mange oficiálne nejestvuje.

Nozaki je podľa niekoho shounen, to vážne? :D Ja sa neustále čudujem, že sa za shounen považuje Kimi to Boku. Keď už nie anime, tak manga nesie jednoznačne prvky shoujo. Keď už v ničom inom, tak v grafickom stvárnení. Shoujo manga vyzerá trochu inak ako shounen, čo dokazuje aj Nozaki: kvetinové scény, veľké „doki-doki“ scény cez celú stranu (http://i5.mangareader.net/kimi-to-boku/20/kimi-to-boku-3034679.jpg) alebo klišé momenty: „dúfam, že takto ostaneme navždy“ (http://i9.mangareader.net/kimi-to-boku/20/kimi-to-boku-3034693.jpg). To všetko je čisto dievčenská záležitosť, pričom to ale nevylučuje, že sa bude páčiť aj chlapcom. Mám v pláne na to napísať niekedy článok, pretože mi to neustále otravuje myseľ.

Guláš to rozhodne je! :D Hoci v tomto prípade skôr americko-európsky. Keď sa oficiálne ohlasujú nové série, tak je tých žánrov vždy pomenej. Dva až tri.

[6]: Niekde na internete som čítala, že si nemáme zamieňať BL so shounen ai. Už som z toho jeleň. :D Ďakujem za komentár.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.