záhlavie © Ryōgo Narita
mmmm

Magické číslo tri v Princess Tutu

11. ledna 2017 v 19:50 | Lokusta
Na blogu som sa už dotkla rozprávkových/ľudových prvkov v anime. Konkrétne som hovorila o doslovnosti a o metamorfóze v Howl no Ugoku Shiro (2004), a o priestorovom umiestnení - veža v Princess Tutu (2002 - 2003). Tentoraz sa opäť vrátim k Tutu a budem sa venovať magickým číslam. Konkrétne sa pozriem na magické číslo tri a s ním súvisiacu gradáciu, ktorá vzniká priamoúmerne s jednotlivými odpočítavaniami. Bude ma zaujímať, aká je funkcia tohto čísla a či vôbec nejaká je, či to nie je len vloženie zaužívaného postupu do rozprávky.


Keďže však blog nie je uspôsobený na rozsiahle štúdie, konkrétne sa zameriam na opakovanú túžbu Ahiru pomôcť princovi. Z tejto práve vytvorenej vety môžeme vytiahnuť už prvý poznatok. Magické číslo tri sa viaže na variant tej istej situácie, toho istého vnútorného monológu: "Chcem pomôcť princovi aj za cenu vlastného života." Z toho vyplýva, že ak sa nejaká scéna pravidelne opakuje, autori ju chcú zdôrazniť. Vďaka tomu sa zosilňuje myšlienka, príp. emocionálny účinok.

1. scéna: jazero za mestom
Princ tancuje, má smutné, prázdne oči, pripomína baletku v hracej skrinke. Kačička ho sleduje spoza dlhej trávy. A takto uvažuje: "Chcem... chcem s ním tancovať ...s princom. Ale som iba kačica. Mám hlas ako kačica, aj vyzerám ako kačica. Nemôžem s ním tancovať, ani ho držať za ruky. A jeho oči vyzerajú vždy tak smutne... Prosím, usmej sa. Chcem vidieť tvoj úsmev, môj princ." Potom princ zmizne a ona ostáva opäť sama. Mala by ostať sama, ale ozve sa hlas: "Ale, ale, robíš si oňho starosti, však? Maličká kačička ako ty..." zrazu všetko naokolo stemnie a ku kačičke sa priblížia zlovestné oči. Dievčatko Ahiru sa vystrašené zobudí zo sna.

Dôležité je, si uvedomiť, že Ahiru v tomto momente vyjadruje iba túžbu po Mythovom úsmeve, ešte k tomu nedodáva, čo by zaň bola schopná obetovať. Sme len na začiatku, Ahiru je len na začiatku svojej cesty k veľmi dôležitému rozhodnutiu, ktoré spúšťa Drosselmeierov príbeh.

2. scéna: ráno na ceste do školy
Ahiru uteká do školy, mysliac si, že príde neskoro. Popritom myslí na Mytha a želá si, aby si s ním mohla zatancovať pas de deux: "Ak by som si ho s ním zatancovala... potom už môžem aj zomrieť." A v pozadí sa ukážu Drosselmeierove oči. Zdôrazňuje sa tým, že to, čo práve Ahiru povedala, bolo závažné. Išlo o obmenu predchádzajúcej túžby pri jazere, tentokrát, s už vyslovením toho, čo je schopná preň obetovať. Vlastný život.

3. scéna: večer na internáte
Ahiru hľadí z okna svojej izby na fontánu pred internátom. Je jej ľúto, že sa Mythovi nemohla ospravedlniť za to, že jej vinou si vyvrtol členok. Pri tom sa jej v mysli vynárajú jeho smutné oči, ktoré už môžeme v tomto momente vnímať ako predzvesť myšlienok o jej pomoci a obetovaní sa. Tie majú takúto podobu: "Nie je nič, čo by som preňho mohla urobiť, ale... ale ak by bola nejaká cesta, ako mu môžem pomôcť... ak by som bola schopná preňho niečo urobiť... položila by som za to svoj život."

A je to tu! Vyvrcholenie jej myšlienok v tretej scéne. Pričom nie hocijaké, ale zdvojené, pretože keď si všimnete, Ahiru až trikrát opakuje tú istú myšlienku, že mu je ochotná pomôcť a nakoniec ju zavŕši prehlásením o strate života.

(© Kikyo Sayama, štúdio Hal Film Maker)

Vďaka tomuto momentu môže príbeh s Princom a havranom pokračovať. Drosselmeier konečne našiel svoju štvrtú postavu do príbehu. Tou je Princess Tutu, ktorá pomôže princovi vrátiť srdce, ale keď sa mu vyzná zo svojich pocitov, zmení sa na lúč svetla. Skoná.

Ide o tragickú postavu s nesmierne ťažkým údelom. A autori série si to dobre uvedomovali. Ak by vytvorili postavu, ktorá sa veľmi rýchlo rozhodne obetovať pre princa, pôsobila by plocho, neautenticky. Museli stvoriť niekoho, komu bude trvať, než sa k tomu odhodlá. Avšak, mali len malý časový priestor na zobrazenie tohto rozhodovania. Preto zvolili tri jemne sa odlišujúce scény, ktoré by vynahradili prerod postavy. Ako teda vidieť, gradácia a trojité opakovanie scény tu nahrádza psychologizáciu. Ale taktiež zobrazuje hĺbku hrdinkinho presvedčenia. Opakovaním tej istej myšlienky s jemnými odchýlkami dochádza k už spomínanému zosilneniu myšlienky obete v prospech princa. Ahiru sa teda nie len postupom času rozhodla pomôcť Mythovi, ale myslí to s touto pomocou smrteľne vážne.

Ako vidieť, magické číslo tri a s ním spojená gradácia nie je len okrasným, stereotypným rozprávačským postupom, ale má svoju úlohu, svoju funkciu, dokonca dve.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Tsuki-chan | Web | 11. ledna 2017 v 22:11 | Reagovat

Tú gradáciu som si nikdy neuvedomila a ani to, že je to spojené s magickým číslom 3. Dobre vedieť niečo nové.
Zase si to veľmi pekne rozobrala, máš veľký zmysel pre detaily, ktoré aj keď sa na vonok tvária malé majú veľkú úlohu.

2 Lokusta | 12. ledna 2017 v 17:40 | Reagovat

[1]: Ďakujem za pochvalu. Princess Tutu mi pripomína jednu veľkú skladačku.

3 ┼Nemessis mor Morticie ┼ | Web | 15. ledna 2017 v 6:33 | Reagovat

dobré mé prokleté číslo je zrovna 3 xD

4 Lokusta | Web | 15. ledna 2017 v 13:55 | Reagovat

[3]:Tak to, aby som ti (ne)odporúčala čítať ľudové povesti. :D

5 Lost Shadow | Web | 10. dubna 2017 v 17:40 | Reagovat

[4]: to je dobrý poznatek, jinak je to zajímavý, co z toho vyplynulo :D to mi připomíná moje pocity po tom co jsem četla pravdu o boku no pico :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.